Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

Portage (marlborough sounds)

Bij onze aankomst, gisteren, was het stralend mooi weer, dus wij dachten wij gaan het er vandaag eens rustig van nemen, helaas de weergoden hebben wat anders voor ons in petto. Vandaag grijs, regenachtig weer in ieder geval geen weer om heerlijk aan het zwembad te liggen. Het resort bestaat uit houten huisjes, te vergelijken met die kleine arbeiderswoningen die o.a. In de Veenkoloniën recht naast elkaar stonden. Wij hebben, als je door de bebossing kijkt, uitzicht op de baai. Er hangt in ons huisje een lucht van vochtig hout. Bij aankomst gisteren hadden wij eerst het idee de enigen hier te zijn, maar dat blijkt niet zo. De andere gasten waren de gehele dag "hiken", dat is het doel van deze mensen. Er zijn hier ( naar wij hoorden zware)wandeltochten die minimaal 3 tot 5 uur duren, de berg op en af en langs afgronden. Dus het is hier - de lanen op, de paden in, vooruit met flinke pas. Wij ontmoeten voornamelijk clubjes dames, herkenbaar door hun kleding, uitrusting en hun gespierde kuiten. Je herkent ze zo, van die Partij voor de Dieren, GroenLinks types. En een enkele heer is aanwezig die met de dames mag meelopen. De natuur is hier prachtig en doodstil, je hoort alleen verschillende soorten vogels fluiten, van het soort dat niet in onze tuin voorkomt. Je kan hier uren naar de verte staren zonder dat het beeld verandert. Er is hier ook een man uit de VS die hier ergens een huis heeft gekocht, wonderlijk, zoals ik hem zie lopen is hij slecht ter been. In dit van alles verlaten oord bestaat de bediening o.a uit een Filippijn, Indiërs ( uit de stad New Delhi met miljoenen inwoners) een Duitse en een Française en zij werken hier in dit praktisch onbewoonde gebied, hoe wonderlijk. Maar het zal goedkoop personeel zijn, dit is het beeld in heel NZ in de horeca en toeristen industrie kom je voornamelijk buitenlands personeel tegen, zij vallen wellicht niet onder de arbeidswet die geldt voor NZers. De prijzen die je voor diensten en Produkten betaalt zijn wel stevig en soms absurd. Yvonne wilde recent een fles water van een liter in een kruidenierswinkel kopen, zij vroegen NZ$ 9.00 € 6.00 Diezelfde fles koop je bij Countdown voor NZ$ 0.89 € 0.60 Yvonne heeft bedankt. Ook de benzine prijzen lopen hier sterk uiteen met verschillen van NZ$ 0,50 per liter.

Buiten onze accommodatie is de verzorging goed en het eten perfect voor NZs begrip tegen een redelijke prijs. Vandaag "rent a car "in zowel Wellington (sleutel) en Picton (nieuwe auto) gebeld en verbazingwekkend de sleutel in Wellington is goed terecht gekomen en in Picton verwachten zij ons.

Morgen gaan wij naar Nelson, de plaats waar altijd de zon schijnt !

Groetjes

Henk en Marian

Lijkt mijn een leuke, stille en wat grijze plek om je zonden ruimhartig te overdenken, maar volgens mij is Hans daar te kort voor ter plekke. Weekje bijboeken dus. Inmiddels is het weer hier in Holland prachtig geworden en wandelen wij tussen de fazanten over de golfbaan op Hitland.
geniet er nog maar een paar weekjes van.
groet
henk en marian