Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

Christchurch

Vandaag de laatste dag in NZ, het is mooi weer. Vanuit ons hotel zien wij de gevolgen van de aardbevingen in Christchurch vooral van de beving in 2011. Precies het centrum van Christchurch werd getroffen alles buiten het centrum is gespaard gebleven . Naast ons ligt een open terrein waar een gebouw heeft gestaan. Achter ons een historisch gebouw dat er nog goed uitziet maar ook is omheind vanwege instortingsgevaar. Ook achter ons is een gedeelte van een kathedraal ingestort, datgene dat is blijven staan wordt gestut. Verderop zien wij het Novotel waar nog maar de helft van overeind staat en ook wordt gestut. Verder staan er grote gebouwen leeg, de ramen uit de sponningen en op de begane grond betimmerd, enkele van deze gebouwen, worden nog gesloopt. Alle gebouwen zijn met hekwerken afgezet. Daar tussendoor staan ook de historische gebouwen die nog volledig onbeschadigd zijn. Het centrum van Christchurch is een en al hekwerk, afzettingen en wegomleggingen, die met de dag kunnen veranderen. De hekken en afzettingen en restanten van gebouwen zijn veelal beschilderd om deze trieste aanblik wat kleur te geven. Wij nemen de historische tram die door Christchurch rijdt. Deze tram wordt bemand door gepensioneerd trampersoneel die ons, tijdens de rit, op amusante wijze de geschiedenis van de stad vertellen en ons het gevoel geven terug te zijn in de tijd. Alles gaat in het tempo van die tijd. Rustig in- en uitstappen en als iedereen zit geeft eerst de conducteur een belletje, dat wordt beantwoord door een belletje van de bestuurder waarna nogmaals een belletje dat wij vertrekken. En dat wordt bij elke halte herhaald. Bij elke halte wordt ook de tijd genomen voor een praatje, heerlijk. De tram rijdt niet alleen langs de getroffen gebouwen maar ook door winkelstraten waarvan de historische gebouwen ongeschonden staan, vlak langs de tafels van de terrassen waar mensen zitten te eten en te drinken, alles met een snelheid zoals in vroegere tijden. Ook gaat de tram door een overdekt winkelcentrum, heel bijzonder. Wij komen o.a bij een project RESTART. Dit is een (nood) winkelcentrum opgebouwd met zeecontainers, waar deuren en ramen in zijn gemaakt. Twee containers op elkaar, beneden de winkel en boven de voorraad. Ook de kiwi bank is in een container gevestigd. Alle containers hebben een fleurig kleurtje. De wederopbouw van Christchurch duurt lang o.a omdat men vele gebouwen weer in hun originele staat terug willen brengen. Maar er zijn ook nieuwbouw projecten, met veel glas, zoals een kunstgalerij en een recent geopend nieuw winkelcentrum.De tijd gaat snel en wij gaan ons voorbereiden op ons vertrek morgen 03.30 uur naar de luchthaven voor onze vluchten van Christchurch naar Sydney en door naar Singapore. Bij de receptie nog het een en ander afgestemd; zoals kunnen wij morgen vroeg zonder belemmering onze auto uit de garage halen ? ja, geen probleem en de receptie is 24 uur bezet !

Morgen wacht ons een vermoeiende dag