Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

Napier en omgeving

Geday

Hier in Napier verblijven wij in hotel Quest en worden bij het inchecken te woord gestaan door een Nederlander uit Arnhem, die hier vanaf 1990 is blijven hangen. Het hotel is goed en schoon maar eenvoudig, de airco is verrijdbaar en werkt met een slang door het open ? raam. Ook dit hotel is goed in het centrum gelegen. Het centrum van Napier is in 1931 totaal verwoest door de aardbeving en is daarna met hulp van bouwvakkers vanuit heel NZ weer in de oude staat opgebouwd. wij gaan vandaag eerst langs " de Beach" gelegen aan de Hawke Bay, een gigantisch wijngebied waar vele bekende/goede wijnen vandaan komen. Wij komen langs Hastings waar een teler markt wordt gehouden. Enige kilometers verderop komen wij in een (kleiner dan) gehucht, genaamd Tuki Tuki, aan de Tuki Tuki rivier waar een verplaatsbare koffiebar staat. Wij hebben wel trek in een kopje koffie ! De koffie bar is een 40 voet (12.20 mtr) zeecontainer op een tandemaster geplaatst en waar een deur en ramen zijn gemonteerd. Wij worden enthousiast door de uitbaatster ontvangen, als zijn wij familie. Wij bestellen koffie en cappuccino, ondertussen vertelt die leuke meid dat zij op de grond staat waarvan zij/ haar familie eigenaar is, het stukje grond blijkt eenmaal honder hectare te zijn. Wij hebben van de koffie genoten, deze was werkelijk voortreffelijk, waarna wij weer enthousiast afscheid namen en weer op huis aan gingen. Onderweg passeren wij het plaatsje Clive waar wij in de rivier een Maori kano zagen varen met peddelende toeristen en een commando's gevende Maori opperhoofd. Dit was een leuk schouwspel. De toeristen deden het werk en betaalden daarvoor en het opperhoofd schreeuwde alleen maar en kreeg daarvoor betaald. Dichterbij ons hotel zijn wij de "bluff Hill" opgereden waar vandaan je een uitzicht hebt over Napier en de haven. S avonds hebben wij de boulevard verkend, veel plaatsen en gebouwen zijn (gekleurd) verlicht en gebouwen zijn beschilderd. Het blijft ons opvallen dat het op straat schoon en opgeruimd is. S avonds, net als de vorige avond, hebben wij heerlijk gegeten bij Emporium, een bar/restaurant met de 1931 stijl ingericht en er worden films uit de oude doos gedraaid zoals Stan Laurel & Oliver Hardy, Marily Monroe, Humphrey Bogart en Tony Curtis. Dit is de laatste avond in Napier, morgen vertrekt onze karevaan verder naar Wellington

Tata