Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

Van Franz Josef naar Wanaka

Vandaag gaan wij weer vérder naar de westkust van NZ via FOX Glacier . Het is een stralende dag. Wij gaan eerst in het plaatsje Franz Josef ontbijten. Dan nog even tanken want de benzinestations zijn hier dungezaaid en het zou geen pretje zijn onderweg zonder benzine komen te staan. Wij rijden eerst door FOX Glacier net als Franz Josef een wintersport plaatsje zonder sneeuw, waarna wij aan de rand van een regenwoud komen. Wij hebben hier de mogelijkheid om vandaar uit een waterval en de Gletsjer vanaf beneden te zien. Wij rijden het regenwoud in, het is een woud waarin de bomen dicht bij elkaar groeien, de stammen van de bomen begroeid zijn met mos en varens dus waar nooit de zon schijnt. Na 10/15 minuten rijden moesten wij verder lopen. Hoewel het een warme dag was was het hier koud en kreeg het een beetje het beeld van een eng bos uit een sprookje. Bij de waterval aangekomen bleek dit maar een smalle stroom water te zijn, voor de rest was de bedding droog, zoals wij eerder bij grote rivieren hebben gezien. Nog een stukje verder lopen en wij komen op het punt dat wij de Gletsjer zien. Dit is wel heel bijzonder, wij staan in een tropisch regenwoud en kijken naar een besneeuwde vlakte. Dit hebben wij even tot ons laten dringen. Bij het verlaten van het " enge bos" komen wij nog een warm waterbron tegen. Wij vervolgen onze weg en komen komen bij Bruce Bay aan, een baai in de tasman zee. Daar staat weer een verrijdbare koffie bar, waar wij heerlijke koffie en cappuccino hebben gedronken en een crêpe hebben gegeten. Er hangt een bordje waarop staat geschreven dat je aan de achterkant van de wagen soms dolfijnen in het water kan zien. Wij laten ons weer verleiden en gaan staan staren zonder resultaat. De uitbaatster zegt " ik heb ze gisteren nog gezien" Naast de wagen ligt een stapel witte stenen waarop toeristen hun naam of groet hebben opgeschreven. Wij vervolgen weer onze weg door eindeloze bossen, langs grote meren, langs de kust van de Tasman Zee en buigen af naar het binnenland. Dit gebied (Zuid-west NZ wordt sinds 1990 door UNESCO beschermd, een gebied met grote wildernis, sneeuwbedekte bergtoppen, gletsjers, diepe meren, dichte bossen en daartussen grasland met voornamelijk schapen in totaal 2,6 miljoen hectare is 10% van NZ landgebied. Wij volgen de HAAST River een brede rivier maar is bijna droog maar toch een keer zal het veranderen in een wild stromende rivier. Wij zien aan de oevers van de rivier regelmatig waarschuwingen om de rivier(bedding) niet te betreden vanwege aanwezigheid van Sodiumfluoroacetate (gif). Onderweg tanken wij bij een, midden in niemandsland gelegen, benzinestation (petrol/diesel) tevens bieden zij accommodatie, chalets, camping, café, bar, (liquid)shop, jetboattours en Scenic tours en dit allemaal gerund door twee lang onderuit gelegen dames, gevestigd in een houten behuizing. Voor ons stond de politie te tanken, beiden auto en chauffeur. In het traject waar wij vandaag rijden liggen twee gigantisch groten meren naast elkaar. wij rijden eerst langs het meer vanWanaka daarna langs het meer van Hawea en hebben door het mooie weermooie foto's kunnen maken van het water met de schaduw van de bergen, en komen weer terug bij het einde van het meer van Wanaka, waar de plaats Wanaka ligt, onze bestemming. Onze kamer ligt in een mooi verzorgd park met grasvelden en recreatie mogelijkheden. Mensen lopen hier rond, joggen of liggen rustig te genieten. Wij hebben een kamer met uitzicht op het meer en zien plots een streaker over het veld, voor ons, lopen maar hij verdwijnt weer snel. S avonds hebben wij heerlijk in het hotel restaurant gegeten. Morgen weer een dag

Ger en sylvia

Dus een lekker dagje zonder gekke dingen ook wel eens fijn hahahaha

Ger en sylvia

Nee hoor slaap altijd goed maar ga wel eens vroeg naar bed, weinig adem dan dus dan ben je ook weer vroeg op, lekker joh met alleen de vogeltjes en even alles bekijken op ipad. Hier nu ook geweldig weer gelukkig 30 maart was warmste dag ooit, ger met z'n ramen bezig half verrot zit al twee jaar dus nu droog weer, maar wel een heel karwei, allemaal stukken ertussen maken op maat alle begin is moeilijk gelukkig heeft hij geduld.

Ger en sylvia

Het is stil aan de overkant kusssssss

Hans

Drukke programma's op de dag, niet altijd goede verbindingen en 's avonds vroeg gaat het lichtje uit maar vervolg komt er aan. Yvonne is nu ook aardig bij met de foto's, voor haar is de kwaliteit van de verbinding nog belangrijker, downloaden per foto duurt lang en loopt dikwijls vast en kan ze weer opnieuw beginnen, Groetjes