Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

Van Wanaka naar Queenstown

Vandaag hebben wij de keuze uit twee routes, over de Crown Range Road door de bergen over de hoogste weg in NZ, dit is meer voor de sportieve rijder of een alternatief met een route langs de bergen, dit is meer een route voor bejaarden. Wij jongelui kiezen voor de sportieve route van 70 km. Wij ontbijten eerst op een buitenterras van een zonnig Wanaka, waar wij ook weer naar de gezellige muziek uit de jaren 50/60 luisteren. Er is hier weer zo'n ongedwongen gemoedelijke sfeer. Wij zitten aan de rand van het meer en mensen liggen hier te lezen, eten van een zelfgemaakt ontbijtje en een jonge man zit met zijn gitaargezellige muziek te spelen en te zingen.Eigenlijk een plaats waar je wel zou willen blijven zitten. Wij beginnen met een "heuvelachtig" gebied met vergezichten. Onze eerste stop voor een bakkie voor Yvonne is in Cardrona. Deze wereldstad bestaat uit een hotel van 152 jaar oud, daarnaast een schoolgebouwtje en een benzinestation, tevens postkantoor en winkel alles nog in de originele staat. Het hotel met 16 kamers is nog steeds in gebruik en wordt gerund door twee broers. Midden in de vloer van de bar is een mijnschacht bewaard gebleven. In de schuur staan een chevrolet, zoals wij die kennen van de Beverly Hillbillies en een Ford uit 1926. Ook hier wemelt het weer van de chinezen, dus weer lachen voor ons. De broers hebben een schoolbord neergezet met veelgestelde (nonsens) vragen met de antwoorden daarbij. Dan zijn zij van dat gezeur af. Na de koffie gaan wij de bergen in en het is inderdaad een aardige klus maar wij zijn inmiddels al wat gewend. Wij bereiken dan de hoogste weg van NZ, zo'n 1050 meter boven de zeespiegel. Onderweg, je kunt jehet niet voorstellen komen wij fietsers tegen, zoals wij meerdere keren hebben meegemaakt. Fietsers kunnen alleen op de tweebaans autowegen rijden, er zijn geen fietspaden. Veelal chinezen hebben een fiets gehuurd, want dat kennen zij vanuit China, alleen de wegen zijn hier iets anders. Je komt een fietser tegen, dit is een man, en het is zeker dat je daarna nog een fietser tegenkomt, dat is de vrouw, er zit veelal een flinke afstand tussen die twee (haha). Wel oppassen geblazen voor zowel de automobilist als de fietser. Afijn wij zijn aan de afdaling begonnen, een hele mooie. Beneden ligt Queenstown. Ons hotel ligt laag tegen een berg, precies boven het uitgaanscentrum in net haventje van de baai. Te voet toch nog een hele klim. Mochten wij ons in de bergen jong en sportief voelen, hier voelen wij ons een beetje bejaard dus wij maken gebruik van de auto. Wij gaan s avonds op de gezellige boulevard een hapje eten en luisteren naar een doedelzak band. Morgen een dagje rust in Queenstown.

Ger en sylvia

Lekker ontspannen dagje toch