Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

Van Punakaiki naar Franz Josef

Met het openen van onze ogen, vanmorgen, keken wij tegen een een regengordijn aan, dus geen mooie zonsopgang vanuit zee. Wij rijden vandaag verder naar het zuiden, langs de kustweg naar Franz Josef in de bergen een afstand van 218 km. De omgeving gaat er anders uitzien, wij zien veel mimosa en brem en ook weer dennen bomen. Wij komen aan in een plaatsje genaamd Greymouth, aan de Taramakau River. Hier hebben wij voor onderweg weer wat boodschapjes gehaald bij Countdown, waarvan wij trouwens, als regelmatige klant, een lidmaatschap pas hebben gekregen waarmee wij van de vele aanbiedingen kunnen genieten en kunnen sparen. Ook hier weer nostalgie. De volgende plaats die wij aandoen heet Hokitika ( cool little Town), gelegen in het Westland. Midden op de weg staat een gedenkteken van de pioniers met uurwerk en klokkenspel. Wij hebben heerlijke koffie gedronken in de foyer van het theater/bioscoop met uithangbord dat er maandag en dinsdag geen films worden gedraaid. Ook deze plaats ligt weer aan een grote rivier. De brandweer kazerne stond leeg en werd te koop aangeboden. ( het hoogseizoen is afgelopen ! ) onderweg stoppen bij in Rimu Woodstock (geen pop festival) een gedenkplaats voor gevallenen tijdens de tweede wereldoorlog, hier werd in 1882, bekend als NZ's laatste goldrush, goud gevonden. Er hangen hier kopieën van kranten uit die tijd met plaatselijk nieuws. Na weer een prachtige rit zijn wij in het gehucht Ross terecht gekomen waar NZ's grootste goudklomp ooir werd gevonden (roddy nugget) Alles was hier nog authentiek, zoals een woning, met een singer naaimachine, van mevrouw Henriette Bakker, een school, een kerk en een hotel en je kon voor NZ$ 10.00 een "gold pan" huren waarmee je nu nog naar goud kunt zoeken. Hadden wij eerder in Rotorua grote groepen Japanners gezien, in dit gebied zijn het de Chinezen die hier overdadig aanwezig zijn, zoveel zelfs dat zij het straatbeeld bepalen en wij een bezienswaardigheid worden, alle Chinesen willen met ons op de foto. Deze dag gingen wij een record aantal "one lane bridges" over, een brug met de breedte van 1 auto, onvoorstelbaar voor wegen waar 100 km snelheid is toegestaan. Ook nu weer vele scherpe bochten in de weg en de omgeving blijft maar prachtig en afwisselend. Als wij Franz Josef benaderen gaat de zon schijnen en wordt het zelfs goed warm warm. Ons hotel is een vakantie park met mooie vakantie bungalow's, net buiten het centrum van Franz Josef . Morgen .... dan maar de lucht in. Wij besluiten vannacht, om de beurt, de hondenwacht te lopen om het weer in de gaten te houden want morgen M O E T het mooi weer zijn.

Jack & Henny

Jeetje wat een geweldige reis is dit geweest. En wat een leuke verhalen. Zie het wel in het fotoboek. Wij wensen jullie goede reis terug. En tot gauw

Yvonne

Je hebt toch wel de foto's gezien ??