Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

naar Christchurch

....vervolg

Wij vervolgen onze weg naar Christchurch om het zuidelijke deel van Pukali meer naarhet Noorden. Wij rijden op de Highway maar zien een weg langs het Pukaki meer, aan de andere kant van het meer waar wij eerder vanuit Mount Cook hebben gereden. Het blijft een fantastisch gezicht die diverse kleuren van het water. Wij komen langs grote bassins in het water waar zalm in wordt gekweekt. Het is een rustige weg er rijdt niemand, wij komen er snel achter waarom, de weg loopt dood. Dus weer langs het meer en de zalmkwekerijen terug naar ons begin punt. Wij nemen de weg die wij behoren te nemen en rijden zo'n 10 km in een gebied met goudkleurige aarde, met de zon er op is het een waanzinnig beeld. Wij komen bij het Tekapo meer, ook dit meer heeft net als het Pukaki meer mooi gekleurd water en heeft ook zijn instroom van de Tasman gletsjer. In dit hele gebied werden opnames gemaakt voor de films Hobbit en Lord of the Rings. Ook hier treffen wij weer onze fotograferende chinese en Japanse vrienden bij een oud gebouwtje wat een kerk blijkt te zijn, " the Church of the good Shephard" gebouwd door pioniers met stenen van de oevers van het meer. Vanaf het altaar heb je een fantastisch zicht op het meer met de besneeuwde zuidelijke Alpen op de achtergrond. Als wij doorgaan komen wij door enorm uitgestrekte gebieden met landerijen, akkers en wijngaarden op een weg waar geen einde aan lijkt te komen. De plaatsjes waar wij doorheen komen zijn landelijk en dorps en doet ons denken aan onze bijbel gordel. Niet ver van Christchurch gaan wij over de langste brug van NZ .Wij komen in Christchurch aan en moeten naar het centrum van de stad. Onze gps en de verkeersborden kunnen ons dit keer niet helpen, Christchurch is een grote bouwplaats, zoals Rotterdam, na de oorlog bij de wederopbouw er r uit heeft gezien. Na vele omleidingen komen wij uiteindelijk bij ons hotel, Ibis aan. Wij moeten nog even denken aan de Ibis vogels die ons brood in AUS hadden gestolen. Even aanmelden en de auto in de ondergrondse parking van het hotel parkeren. Inchecken is geen probleem maar voor de auto hebben zij geen plaats meer. " U kunt het in de omgeving proberen !" In de veelal opgebroken straten geldt een parkeerverbod en bij de enige parking in de buurt kunnen wij niet komen. Na 30 minuten terug naar het hotel, auto half voor de ingang geparkeerd en gevraagd of wij hem in de lobby kunnen parkeren. Na veel heen en weer gepraat mogen wij uiteindelijk de auto in de garage parkeren, deze is half leeg/vol. Voor alle duidelijkheid deze parkeerplaats is niet gratis. Vanuit ons hotel zien wij de ravage om ons heen. Vele gebouwen zijn tijdens de laatste aardbeving ingestort of dusdanig beschadigd dat zij voor de veiligheid moesten worden afgebroken. Ook staan er nog lege kantoorgebouwen zonder vensterglas die mogelijk ook tegen de vlakte gaan. Wij lopen nog even rond in de directe omgeving en dan is het tijd om een hapje te gaan eten (hmmmmm dit keer verrukkelijke zalm) en de dag af te sluiten met een frisdrank.

Morgen de treinreis