Hansenyvonnedownunder2017.reismee.nl

De TranzAlpine

Kia Ora (welkom)

Vandaag maken wij de treinreis van Christchurch (oost kust) naar Greymouth ( west kust). Een van wereld's top 6 treinreizen.Wij worden s morgens om 07.30 uur door een taxi vanaf ons hotel opgehaald die ons naar het station zal brengen.Het station van Christchurch ligt wat buiten het centrum. Onze trein vertrekt om 08.15 uur en de reis zal ruim 4 uur duren. De trein staat klaar, wij hebben gereserveerde plaatsen en kunnen direct instappen. Wij zitten relaxed op heerlijke stoelen. Alle wagons hebben doorlopende ramen tot in het dak en de laatste wagon is open en heeft geen stoelen zodat de passagiers daar foto's van alle kanten kunnen maken. Het traject is 239 km lang.Het eerste gedeelte van de reis gaat snel door de Canterbury regio een gebied met veel wijngaarden. Wij rijden door plaatsen als Rolleston en Darfield en begint het landschap een ander vorm te krijgen, hier is het NZ platteland. Je ziet boerderijen, akkers vol koeien, en natuurlijk schapen en gewassen. Wij komen in het dorpje Springfield. Midden in het dorp staat een enorme roze donut met hagelslag, als eerbetoon aan de tekenfilm serie The Simpsons. Hier rijden wij in een gebied waar de bergen en de rotsen beginnen, wij rijden in de Baley valleys en gaan over bruggen ( deze reis telt 6 bruggen en 16 tunnels) met onder en naast ons de schitterende Waimakariri rivier ( vertaald koud water) en zien de brede, met kleine steentjes gevulde, rivierbedding die bij regen in een gevaarlijke stromende rivier kan veranderen. Het uitzicht is hier spectaculair met besneeuwde bergtoppen, witte bomen en een lichtrode gloed over de bergen, vele kleuren en een prachtig vergezicht. Een prachtig gebied om foto's van te maken en dat doen de passagiers dan ook. De laatste (open) wagon staat vol en het wordt dringen voor de beste plaats, jammer, die is al door Yvonne ingenomen. Wij komen bij Arthur's pass, van hieruit gaan wij door een lange tunnel van 8,5 km door het gebergte. Het gehele traject is eensporig, ook in de tunnel, met uitzondering van een paar plaatsen waar een tweede spoor is aangelegd waar treinen kunnen passeren. Wij moeten ongeveer 20 minuten wachten voordat wij de tunnel in kunnen, er zijn werkzaamheden ? in de tunnel. Dan komt een nieuwe machinist die speciaal op "de bok" komt om de trein door de tunnel te rijden, te vergelijken bij een havenloods bij scheepvaart. Tijdens de rit door de tunnel zijn de deuren gesloten, de restauratiewagon gesloten en de de open wagon afgesloten en het licht gaat uit. Dit alles om te voorkomen dat er in de tunnel brand zou ontstaan met een mogelijke inferno als gevolg ( denk aan Kaprun jaren geleden!) De rit door de tunnel duurt 25 minuten en de trein klimt omhoog. Aan de andere kant van de tunnel rijden wij eerst door een regenwoud. Naast de trein loopt een rivier. de Taramakau River en wij komen langs een meer "Lake Brunner" waarna wij weer een prachtig uitzicht hebben op het ruwe berglandschap, waarna wij onze eindbestemming Greymouth benaderen en rijden een gezellig en druk station binnen. Deze plaats heeft een geschiedenis met goudzoekers, edelsteenjagers maar heeft ook dramatische overstromingen gekend.

Dit was een bijzondere ervaring